povestiri

povestiri

roman

roman

schițe

schițe

Povestiri umoristice

Povestiri umoristice

roman

roman

Povestiri

Povestiri

povestiri

povestiri

COMENTARII

Popular Posts

About

Blog Archive

Un produs Blogger.

Labels

View My Stats
joi, 10 septembrie 2009
IerusalimUn personaj al cărţii Ierusalim, doctorul Theodor Busbeck vrea să descopere formula matematică a ororii şi face studii şi cercetări ajungând la nişte concluzii precum că ar exista popoare „emiţătoare de teroare” cât şi popoare „receptoare de teroare”. Doctorul a înţéles că era la fel de jignitor să fii socotit „viitor călău” ca şi „viitoare victimă” şi percepea frica – ba chiar şi panica – celor care se temeau să devină, în generaţiile viitoare, fie victime, fie creatori ai ororii.

Ca şi cum ar fi existat, în aceste două stări ale fiinţei umane (victimă şi călău), o ruşine identică – de origine fiziologică obscură - ori, cel puţin, proporţională şi simetrică – o altă formă de identitate. Intâmplările din carte pot constitui o bază pentru cele mai sumbre concluzii cu privire la natura umană şi chiar ceea ce i se-ntâmplă doctorului Theodor Busbeck reprezintă un material de studiu suficient pentru preocupările sale, nemai fiind nevoie să alerge prin ororile consemnate de istorie pentru a-şi configura conceptele.

Pentru că doctorul se însoară cu o pacientă de a sa, Mylia, nebună, foarte frumoasă; după căsătorie însă, crizele Myliei se accentuează şi la un moment dat se dedă la un act sexual efectuat împreună cu un alt pacient, Ernst, în mijlocul unui cerc de spectatori stupefiaţi şi ultra mulţumiţi, în incinta spitalului de nebuni. In urma acestui fapt se naşte un copil cu handicap, iar doctorul Theodor Busbeck divorţează de Mylia şi ia copilul sub tutela sa. Ernst şi Mylia sunt eliberaţi din spital după ani de zile considerându-se starea lor mintală ameliorată, copilul - Kaas pe numele lui - creşte şi ajunge la vârsta de 12 ani. In acest moment în viaţa lor şi în carte apare – scos în scenă de autor – un personaj foarte ciudat, Hinnerk Obst, un tip care ieşea în oraş numai noaptea, intra într-o vibraţie negativă când vedea un copil şi era mereu înarmat până-n dinţi.

In timp ce doctorul Busbeck pleacă în toiul nopţii căutând o prostituată, copilul rămas singur acasă se sperie şi pleacă în căutarea tatălui său, prin oraşul întunecat. Din nefericire, băiatul neajutorat se întâlneşte cu Hinnerk Obst. Nu vă mai spun ce se-ntâmplă mai departe. Totul este infiorător, iar Goncalo M. Tavares are un stil asemeni unui chirurg care taie-n carne vie. Nimic din ceea ce se prefigurează a se întâmpla rău nu râmâne neîntâmplat. Ca cititor urmăreşti fascinat destinul halucinant al fiecărui personaj.

Cu toate că scrierea lui Goncalo M. Tavares nu este un eseu sau o expunere filozofică privind forţa RĂULUI în lume, fiind un roman, el are impactul unei argumentări imuabile că lumea este dominată de o latură întunecată. Găsesc că acest excepţional roman este comparabil ca valoare cu „Sectanţii” al lui Iuri Mamleev.

0 comentarii: