Popular Posts
-
Pentru descrierea istoriei eroului său Thomas Mann a ales formula unui jurnal: romanul Doctor Faustus este subîntitulat Viaţa compozitorul...
-
Gustav Aschenbach pleacă din Germania într-o vacanţă la Veneţia. Dorea să-şi încarce bateriile pentru a-şi recăpăta inspiraţia de a compune...
-
Incă de la începutul acestei cărţi există riscul de enervare a cititorului, mai ales a celui din zilele noastre agitate de crize reale sau s...
-
Era în vremea când în Babilon domnea Kurigalzu, regele Sumerului şi al Akkadului, iar în Teba, în ţara numită Miţraim – adică Egipt - fara...
-
Cam în perioada în care Daniel Defoe lucra la celebrul roman Robinson Crusoe Jonathan Swift a scris Călătoriile lui Gulliver , publicat ...
-
Sunt încă mulţi oameni care se întreabă la ce folosesc cărţile. Te distrează sau te-nvaţă ceva ? Sunt întrebări la care nu se găsesc răspun...
-
Am citit prima dată cartea cu mulţi ani în urmă. Ştiu că o luam mereu de la început fiindcă pierdeam şirul. Insă după ce naraţiunea m-a prin...
-
Sunt in statiunea Sfintii Constantin si Elena din Bulgaria. Hotelul este minunat, plaja este minunata si eu sunt minunat de serviciile de a...
-
Criticul literar Harold Bloom se întreabă în cartea sa Canonul occidental de unde a apărut ideea de a crea o operă literară pe care lumea n...

Blog Archive
-
►
2014
(23)
- ► septembrie (2)
-
►
2013
(49)
- ► septembrie (23)
-
►
2011
(35)
- ► septembrie (1)
-
►
2010
(60)
- ► septembrie (4)
-
▼
2009
(115)
-
▼
septembrie
(87)
- Cititorul - de Bernard Schlink
- Inglorious Bastards – film de Quentin Tarantino
- Gog – de Giovanni Papini
- Ordinea naturală a lucrurilor – de Antonio Lobo An...
- Zgomotul şi furia – de William Faulkner
- Internetul omoară literatura
- Turist în Viena
- In numele porcului – de Pablo Tusset
- Care este cel mai mare defect al poporului român ?...
- Amurg – un film ameţitor
- Cei trei muşchetari - de Shakespeare ?!
- Supravieţuitorul – un film de Sergiu Nicolaescu
- RESTUL E TĂCERE – un film de Nae Caranfil
- Luminiţa, mon amour – roman de Cezar Paul-Bădescu
- Barcelona
- Jocul cu mărgele de sticlă – de Hermann Hesse
- Un basm pentru adulţi : TEODOSIE CEL MIC de Răzvan...
- O carte excepţională numai pe jumătate : CUM MI-AM...
- O carte complicată - BUNĂ SEARA LUCRURILOR DE PE A...
- A TREISPREZECEA POVESTE de Diane Settterfield
- Şi eu am fost un « băiuţel » - BĂIUŢEII de Matei ş...
- In Grecia septembrie 9, 2008
- Barbarii. Eseu despre mutaţii – de Alessandro Bari...
- Ahile sau Despre forma absolută a prieteniei. Arie...
- Măreţele maimuţe – roman de Will Self
- Sfârşitul jocului – de Samuel Beckett
- Polemici cordiale - Octavian Paler
- Strania poveste a lui Benjamin Button - de F. Scot...
- Ciudatul caz al lui Ahile Peleianul
- Fata cu portocale – de Jostein Gaarder
- Binevoitoarele - un roman de Jonathan Littell
- CRONICARUL SPORTIV de Richard Ford
- IERUSALIM de Goncalo M. Tavares
- ATLASUL NORILOR de David Mitchell
- ASASINA CULTIVATĂ de Enrique Vila-Matas
- BĂRBAŢI CARE URĂSC FEMEILE de Stieg Larsson
- PORNO - de Irvine Welsh
- CAIET DE DESEN de Adrian Chivu
- LABIRINTUL INTUNECAT de Lawrence Durrell
- EVANGHELIA DUPĂ JIMMY de Didier van Cauwelaert
- MAESTRUL DIN PETERSBURG de J.M. Coetzee
- BARTLEBY. O POVESTIRE DE PE WALL STREET de Herman ...
- HOŢIA LA ROMÂNI de Marius Ghilezan
- INIMILE CELOR PATRU de Vladimir Sorokin
- ZIUA OPRICINICULUI de Vladimir Sorokin
- REŢETA GLORIEI - de Olimpian Ungherea
- ENCICLOPEDIA MORŢILOR - de Danilo Kis
- PAVEL CORUŢ – un « geniu » cu ochi albaştri
- PRIVEŞTE, INGER, CĂTRE CASĂ şi DE LA MOARTE PÂNĂ-N...
- TOTUL ESTE ILUMINAT - de Jonathan Safran Foer
- EXTREM DE TARE ŞI INCREDIBIL DE APROAPE de Jonatha...
- POVEŞTI CORECTE POLITIC DE ADORMIT COPIII de James...
- DEGETE MICI - de Filip Florian
- VÂRSTELE LUI LULU - de Almudena Grandes
- TUAREG de Alberto Vazquez - Figueroa
- Tertipurile lui Haruki Murakami – romanul IN NOAPT...
- CASTELE DE FURIE - de Alessandro Baricco
- Stupefiante în librarii – ECSTASY de Ryu Murakami
- TRAINSPOTTING - de Irvine Welsh
- VIAŢA ŞI FAPTELE LUI ILIE CAZANE - de Răzvan Rădul...
- BINTUIŢII - de Chuck Palahniuk
- O MIE DE FĂRÂME de James Frey
- CUM TRĂIESC MORŢII - de Will Self
- Will Self: un Kafka modern - despre volumul CUCUL ...
- L - AM SERVIT PE REGELE ANGLIEI - de Bohumir Hraba...
- Literatura bate filozofia – SÂMBĂTĂ de Ian McEwan
- ISPĂŞIRE de Ian McEwan
- STRIGAREA LOTULUI 49 - de Thomas Pynchon
- V. de Thomas Pynchon
- Nu e nimic care să facă mai bine decât răul – EŞTI...
- NU AMESTECA DISTRACŢIA CU MUNCA – despre schiţele ...
- UN GEST DE IUBIRE de James Meek
- Becali la librărie
- Orbirea - de Elias Canetti
- Neajunsul de a te fi născut român iulie 10, 2008
- In Paris iulie 3, 2008
- ŞARPELE SCURT - de Bernard du Boucheron
- GLAMORAMA - de Bret Easton Ellis
- AMERICAN PSYCHO - de Bret Easton Ellis
- ISTORIA SECRETĂ - de Donna Tartt
- MIDDLESEX - de Jeffrey Eugenides
- AL 27-LEA ORAŞ - de Jonathan Franzen
- Spaima - de Vladimir Makanin
- Underground - de Vladimir Makanin
- Corecţii - de Jonathan Franzen
- Intermitenţele morţii - de Jose Saramago
- Sectanţii - de Iuri Mamleev
-
▼
septembrie
(87)

Un produs Blogger.

Labels
- ”Augustin Frățilă”
- 1989
- Adrian Năstase
- Adrian Papahagi
- Alex Ștefănescu
- Andrei Terian
- Arsenie
- articole
- Așteptându-i pe barbari
- băieței fripți
- Bloom
- Bogdan Crețu
- booknation
- brandul de țară
- Budapesta
- Bușteni
- calatorii
- canibalism
- carte
- carte nouă
- cartea Instituția
- carti
- carti fundamentale
- carul cu boi
- Catalina Stildescriitor
- catedrale
- cărți
- cenzură
- chestii
- China comunistă
- chinezii
- cianură
- Ciotloș
- Claudiu
- coperta.
- Copiii paznicilor de elefanți
- Copilăria lui Isus
- Cotroceni
- Creta
- Cristina Nemerovschi
- cronica
- cronica literară
- cronică
- cultură
- cutremur
- Danemarca
- De Sade
- Denisa Comănescu
- deontologie
- Diana Daniela Macovei
- din cotidian
- Dostoievski
- dreapta
- drog
- editura Pastel
- egophobia
- elefant
- Emanuela Istrate
- Evgheni Vodolazkin
- Felix Nicolau
- Femeia de porțelan
- femeie decapitata
- film
- fluturele-curcan
- Franzen
- Gabriel Liiceanu
- Gabriela Gavril
- Gaudeamus
- Gonçalo M. Tavares
- Haruki Murakami
- Herg Benet
- hipsteri
- home
- Ierusalim.
- impresii de lectură
- Institutia
- Instituția
- interviu
- Invaziile inimii
- Ioan Suciu
- Iohannis
- J.M. Coetzee
- J.M.Coetzee
- James Meek
- Janos Kadar
- Karth
- Kazantzakis
- lansare
- Laur
- librarii
- Liiceanu
- Lucian Boia
- lucrări
- Marius Gabor
- Megalo Kastro
- Middlesex
- Mihai Iovănel
- Mo Yan
- moderator
- Moise
- Momaia
- Momâia
- momente
- nou volum
- nouă carte
- obsesia
- om liber
- Omul de fier
- Patapievici
- Paul Cernat
- PDL
- pensiile
- Peter Høeg
- Pleșu
- pornografică
- povestire
- R2-D2
- Radu Aldulescu
- Radu Banciu
- recenzie
- reflecţii
- Robert Turcescu
- roman
- roman puternic
- Rusia
- salariile
- Sarah Winman
- schițe umoristice
- Semne Bune
- Sibiu
- Simona Sora
- stânga
- Teodora Dumitru
- Tracus Arte
- Traian Băsescu
- trecutul comunist
- trompeta partid
- Tsukuru Tazaki
- Țara vinului
- umorul
- Valea Prahovei
- valoarea
- Vânătoare de roboți
- vikingi
- Yōko Ogawa
- zăpada
- zece cărți

Despre mine
miercuri, 9 septembrie 2009

Dacă nu ştim cum arată viaţa şi faptele unui actual ofiţer FSB (fost KGB), acum putem afla detalii savuroase, crunte, dezgustătoare ale codului de comportament al acestor călăi moderni, sub pretextul că e vorba de nişte oameni care parcurg o acţiune proiectată în viitor. Tehnica este foarte avansată, telefoanele mobile îţi proiectează în faţa ta imaginea tridimensională a celui cu care vrei să vorbeşti, confortul din clădiri este sofisticat neştiindu -.se de unde vine căldura şi apa caldă, mijloacele de transport sunt ultraperfecţionate, drumurile sunt suficiente, cu benzi speciale libere „pentru guvern”, avioanele şi „mercedesurile” sunt toate de fabricaţie chinezească, armele, drogurile, medicii, operaţiile de prelungire de penis şi tratamentele de întinerire sunt toate de licenţă chinezească. Cu toate că nivelul de civilizaţie tehnică este avansat, votca, icrele negre şi biciul nu au cum să mai fie perfecţionate : au fost şi vor fi atuurile agenţilor secreţi în veci în Rusia.
Acţiunea începe cu pedepsirea unui stolbovoi, un fel de demnitar care vorbise de rău Conducătorul. Atâta i-a trebuit. Trupa de opricinici năvălesc în casa luxoasă a gospodarului, copiii sunt aruncaţi în stradă, stolbovoiul este spânzurat de poartă, soţia lui violată pe rând de bravii luptători - fiind atenţionaţi „nu până la moarte” - după care este dusă la nişte rude iar frumoasei vile i se dă foc. In timpul reuniunilor de relaxare a opricinicilor conduşi de experimentatul „Tataie”, Conducătorul apare proiectându-şi imaginea lui reală pe perete sau pe tavan şi le vorbeşte direct, dând senzaţia că ascultase din cabinetul lui de la Kremlin tot ce vorbiseră cu o clipă mai înainte; el le dă dispoziţii privind cei care trebuie maziliţi şi trupa chiuie de bucurie.
La un moment dat Komiaga trece cu ”merinul” său prin faţa Universităţii din Moscova şi încetineşte să vadă spectacolul. Este biciuit un intelectual. Călăul îi dă omuleţului pantalonii jos, îl întinde pe podium şi-i învineţeşte curul cu lovituri ştraşnice de bici. „Să te tot uiţi ! ”zise destoinicul opricinic, plecând cu regret de acolo fiindcă nu mai avea timp. Scena cea mai şocantă din roman este cea în care opricinicii se duc la baie. Acolo băieţii primesc un drog foarte puternic după care execută o acuplare sexuală în lanţ, după procedeul născocit de „Tataie”. După orgia plăcerilor carnale desfăşurată în modul cel mai „curat” posibil, adică între camarazi, urmează iniţierea unora mai tineri, care trebuie să masacreze un dizgraţiat folosind doar cuţitele.
Societatea radiografiată de Sorokin în roman este una în care evul mediu pare renăscut într-o lume supertehnicizată dar mijloacele de manifestare socială par a aparţine unui fascism dus la extrem (dacă asta nu e cumva un pleonasm). O ironie grozavă este remarca lui Komiaga despre epoca sovietică despre care spune că oamenii atunci erau cruzi şi primitivi şi în plus nu aveau nici un Dumnezeu. Acum, adică în anul 2027, societatea rusă arată şi mai sumbru dar biserica este la mare rang.
Stilul este lapidar, cu fraze scurte, având impactul unor gloanţe. Modul în care a scris Sorokin această carte este genial. Cu privire la viziunea asupra lumii ruseşti satira este atât de virulentă încât mă miră că încă nu l-au arestat. Pentru că forţa scrierii lui constă în reflectarea unor adevăruri care se regăsesc în esenţa societăţii ruseşti contemporane.
Etichete:
carti
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu