roman

roman

povestiri

povestiri

roman

roman

schițe

schițe

Povestiri umoristice

Povestiri umoristice

roman

roman

Povestiri

Povestiri

povestiri

povestiri

COMENTARII

Popular Posts

About

Un produs Blogger.

Labels

View My Stats
luni, 26 iulie 2010
-         Alex Leo Şerban şi Răzvan Rădulescu au analizat,  în emisiunea Cinemas (gazdă fiind Florin Barbu), miza cinematografiei româneşti.  A rezultat pe de o parte că filmele noi româneşti nu sunt suficient difuzate şi pe de alta că publicul nu are o cultură sau mai bine zis o bază pentru a putea a putea înţelege cum trebuie noile filme. În mod just Alex Leo Şerban  a punctat aspectul manifestat de spectatorul contemporan care nu mai are răbdare la scene statice, fără un ritm alert. Spunea de Eclipsa - filmul lui Antonioni făcut prin 1970 – în care ultimele secvenţe seamănă cu o poză în care la răstimp foarte mare de timp se mai modifică vreun colţişor de imagine. :-w

-         La emisiunea „Ca la carte” realizată de Cristi Tabără, regizorul Mircea Daneliuc se laudă cu filmele sale. Poate că pe bună dreptate. Glissando, Croaziera şi Proba de microfon au fost filme îndrăzneţe la vremea lor. Dar nu ştiu dacă vor trece proba timpului. M-am întrebat ce filme realizate în perioada comunistă au fost pelicule importante care să mai stârnească interes şi-n ziua de azi. Pădurea spânzuraţilor (Liviu Ciulei) a fost un film bun. Reconstituirea (Lucian Pintilie) de asemenea. La public au avut succes filmele lui Sergiu Nicolaescu, datorită reţetei de pelicule de acţiune dar şi  din cauza  contribuţiei esenţiale a unor actori foarte înzestraţi cum au fost Gheorghe Dinică, Jean Constantin  etc. Totuşi, aceşti minunaţi actori erau mult mai potriviţi pentru scena de teatru decât pentru platourile de filmare. Doar Sergiu Nicolaescu era adecvat pentru jocul plat, B-) previzibil, dar el  n-ar fi putut juca niciodată în Hamlet (ca Ion Caramitru).

Aş fi curios dacă aţi putea numi trei filme bune (necomerciale) realizate înainte de 1989. Sau măcar două. Hai, chiar unul !


56 comentarii:

als spunea...

draga isuciu,
a iesit de curind o carte cu 'cele mai bune 10 filme ro' (din 'toate timpurile', lol), uite aici:

http://www.polirom.ro/catalog/carte/cele-mai-bune-10-filme-romanesti-ale-tuturor-timpurilor-stabilite-prin-votul-a-40-de-critici-3793/presa_01.html

iar aici ai dspr topul propriu-zis:

http://www.ziuadecj.ro/action/article?ID=46485

mie mi se pare in general corect/ekilibrat, desi eu personal n-am pus (de daneliuc) decit 'proba de microfon': mi s-a parut cam aiurea sa fie prezent cu 2 titluri in conditiile in care au ramas pe dinafara d-alde 'dc trag clopotele, mitica?', 'morometii' sau 'meandre'!
(ah, si eu n-am pus in top 'moara cu noroc', mi se pare k nu se mai tine... in carte am scris dspr 'a fost sau n-a fost?')

ps 'eclipsa' e din 1962 kiar :)

isuciu spunea...

ALS:
Am scris postul acesta in fuga, fara o documentare. Din ceea ce mi-am amintit. Uitasem de Meandre, care mi-a placut foarte mult la vremea respectiva. Cred ca esti de acord cu mine cu privire la marii actori romani ca nu sunt « specifici » filmului. Pe de alta parte, nu stiu daca in top 10 este mentionat si « Filantropica » (filmul considerat de mine drept cel mai bun). Dar eu nu sunt critic de film, ci doar «critic » si mofturos.

als spunea...

'filantropica' e un film bun, dar nu kiar de 'top 10' (mai bun - tot al lui nae caranfil - este primul sau film, 'e pericoloso sporgersi', din pacate prea putin vazut...)

eu pe dinica nu prea l-am vz in teatru (k nu prea ma duc... :) ), dar eu zic k si in film a fost fabulos (sint prea multe rolurile pt a le insira aici; kiar in preajma mortii sale l-am revazut in 'concurs')
dar, dk e sa aleg un actor FACUT pt cinema, acela e cu siguranta dan nutu ('duminica la ora 6', 'meandre', '100 lei', 'dincolo de nisipuri' etc) - vezi aici

http://www.hotnews.ro/stiri-film-7614117-video-interviu-dan-nutu-murit-dupa-film-toata-copilaria-rugam-dumnezeu-noptile-vad-capul-mare-stalpul-patria.htm

un excelent interviu cu un om sarmant, care a ramas LIBER de orice conformism!

als spunea...

l.e.: offf, emoticoanele astea in loc de paranteze inkise!! :(

isuciu spunea...

Dan Nutu, da ! Ma gandeam la Toma Caragiu in uniforma de militian - mi se parea ridicol !

mewsette spunea...

m-am uitat aseara la inceputul emisiunii ( pe urma am avut treaba si n-avea cine sa le faca ) :(. am vazut cand dl. als a spus ca nu numai cei tineri nu mai au rabdare la filmele romanesti ( mi-a placut tricoul cu palarie :)
cu riscul de a parea ridicola si desueta daca punem in "balanta" filmele de dinainte si de dupa '89 mi se par mult mai interesante cele "vechi", dar asta e o problema ce poate fi dezbatuta, hat, pana "duminica la ora 6". filmele care se fac acum, asa minimaliste, pretioase etc, mi se par fata de curajoasele de atunci, niste "Ilustrate cu flori de camp". erau seriosi si profunzi, in comedie sau drama,( jean georgescu, blaier etc). sunt filme bune iar, imediat dupa '89 ( caranfil, care nu mai e atat de inspirat) si deloc plictisitoare chiar si pentru tinerii grabiti :)

als spunea...

eu zic k toma caragiu nu a avut, in film, roluri pe masura celor din teatru (l-am mai 'prins' in 'o scrisoare pierduta' la bulandra, in regia lui ciulei = era genial! )
crek au fost putini, de fapt, cei care au avut noroc sa exceleze si in film, si in teatru: dinica, cum ziceam... iordache, poate (mai bun in teatru totusi, se pare )... george constantin (rolul din 'reconstituirea' ramine )... si (in registrul comic, desigur ) tamara buciuceanu...
dar gina patrichi, de ex (o extraordinara actrita de teatru ), nu a avut sansa unui rol antologic in filme! nici rodica tapalaga... nici altii & altele

ekivalentul feminin al lui dan nutu (cu care a si jucat ) este irina petrescu: in film era de neuitat

mewsette spunea...

lipsesc la prima vedere vedetele de film romanesc, asta pt. ca am uitat ca actorii erau atat de cunoscuti si de stimati pe cat ar fi meritat si prin "teatru tv", "teatru radiofonic", seriale ( unele f bune, altele cu tovarasi ingineri) traditie care s-a pierdut astazi :(

als spunea...

@mewsette: se pare k, in film (mai ales filmul romanesc), valoarea TREBUIE sa astepte numarul anilor ;)
probabil k filmele 'minimaliste' sint prea radicale pt gustul majoritar de la noi, de aia sint mai apreciate afara. nicio problema: si filmele neorealiste ('hotii de biciclete', 'umberto d' etc ) au fost criticate atunci cd au aparut (pt, desigur, 'mizerabilism' :P ), iar acum sint clasice

als spunea...

@isuciu: sa nu uitam k vedetele (filmului ro) erau f cunoscute pt k apareau SI in comedii cu 'cirlig' la public (indiferent cit de idioate & ideologic-corecte erau - vezi seria 'bd'-urilor...); or, acum nu se mai fac comedii - sau sint 'decit' idioate :)

mewsette spunea...

sigur, dar sa nu uitam ca nu romanii au inventat acest minimalism contemporan. exista un minimalism autohton autentic? noua ne-ar trebui acum un gaspar noe( cu toate ca ma ingrozeste stilul), un lars von trier, ceva shocking, asa cum au fost pintilie( reconstituirea) , blaier (ilustrate) la vremea lor. erau originali si perfecti :) si comedia, comedia nu mai exista, parca a incercat horatiu malaele ceva... dan puric avea potential, din pacate a uitat ca are un talent urias si se pierde in megalomanisme crestinesti...

isuciu spunea...

mewsette:

si mie mi-a placut tricoul cu palarie... iar razvan radulescu parea putin crispat, desi nu era.

mewsette spunea...

dl. als se imbraca ca un lord + si este un lord. credeam ca e mai in varsta dl. radulescu. :)

als spunea...

@mewsette: asa e, nu romanii 'au inventat minimalismu', k n-avem noi atita rafinament haha, dar totusi cineastii tineri sint cei care au transformat 'un nume in renume' ;)
'toate-s veki & noua toate'
ps razvan e un tip F misto! are o inteligenta-laser... e o placere sa stai de vba cu el

isuciu spunea...

doar e autorul lui Teodosie cel mic ! delicioasa carte !=D>

dan-liviu boeriu spunea...

degeaba. cel mai tare film românesc de după 1989 rămâne, după mine, "a fost sau n-a fost". iar dintre apariţiile mai recente, că tot vorbeam de comedii (sau lipsa lor), mi-a plăcut "nunta mută" a lui mălăele.

isuciu spunea...

dan-liviu boeriu:
dar din filmele mai vechi ? ai vazut Reconstituirea ?

dan-liviu boeriu spunea...

probabil... nu-mi aduc aminte, oi fi fost prea mic. e drept că nu cunosc prea multe filme ante-decembriste. ceea ce îmi aduc aminte, totuşi, e că la majoritatea filmelor româneşti simţeam nevoia de subtitrare, într-atât de prost era sunetul.

als spunea...

@dan-liviu boeriu: asta, din pacate, s-a pastrat... ce e 'bun' nu piere :P

ps am vrut de multe ori sa va intreb: nu sinteti 'ruda' cu dan-silviu boerescu, nu? :)

dan-liviu boeriu spunea...

@ als
nuuuu, nici pe departe! am auzit şi că aş fi copiat, în stil adibas ori puwa, numele lui boerescu, din invidie (!) :) pe mine chiar aşa mă cheamă. şi, ca să fie chestiunea confuză până-n capăt, am publicat în 2005 un eseu în luceafărul, unde, din eroare, redactorii m-au trecut cu numele dan-silviu boeriu. adică eram cu încă un pas mai aproape de playboy... :))

Liviu Drugă spunea...

Senzatia mea este ca dupa '90 cel mai mare succes in aria :P muzicii la noi l-a inregistrat curentul electro, lansat afara nu de mult si importat aici ca o chestie faina si trendy data dracului. Ritmul monoton, ca structura de baza (jungle, drum'n'base, house, minimal-electro etc) a picat la fix peste noul timp mental de la noi. Dupa '98 mai ales, programul de munca lung si plin de automatisme a devenit un stil de viata al fortei de munca :)) de la oras. Forta de munca se relaxeaza in cluburi unde ritmul bang-bang-tz, pre(a)lung si masurat cu grija de computere, tine creierul in acest formol muzical :)
Contestata sau laudata, cinematografia romaneasca, cred eu, este rodul acestui nou tip mental de la noi. M-am gandit eu la asta incercand sa gasesc o explicatie la intrebarea de ce aceasta abordare in filmul romanesc si de ce acum. Ma astept (si imi doresc tare!), pe de alta parte, ca in curand, moda asta sa primeasca o cotra-oferta. :)

als spunea...

nu cred
adik nu prea vad legatura dintre noul cinema ro & muzik electro (dar recunosc k nu ma pricep la electro! )
dk e vba dspr succes, pai mai mare succes - international! - decit o-zone cu 'dragostea din tei' e greu de gasit... (si, iarasi, nu gasesc similitudini cu filmul ro - decit din pdv al succesului international :) )
insa muzik mi se pare un produs 'sintetic', 'de laborator'/studiou &, oricum, easy (de aia i se zicea, pe vremea mea si a dlor druga & suciu, 'muzik usoara' ). e un produs cu mare succes la public - ceea ce nu se poate spune dspr filmul ro (care NU are cum sa aiba 'cirlig' la public fiind atit de realist, de adevarat, de lipsit de compromisuri & de neconventional. e o 'felie de viata' oferita fara niciun fel de maioneza, ketchup sau indulcitor... )
iar faptul k filmul ro e o 'moda' nu ma deranjeaza deloc: cind am mai fost noi 'la moda' in cinema-ul mondial??
da asa e romanu - nu e niciodata multumit, ii place sa scuipe in supa ;)

als spunea...

se putea sa nu apara si l'idiot du village' ......... sa-si dea cu parerea?

preferindu-i compunerea scolar-oligofrena a lui bobe...

... dar cum a stat el pina-n crucea noptii sa se uite, deci LOL.
mare lucru fixatia asta psihotica, simptom al comportamentului obsesional :P

ps pt mine, 'teodosie...' e un test: cui nu-i place, e clar pafarist! ;)

isuciu spunea...

Negut nu are discernamant in ceea ce analizeaza. Mai bine zis nu evalueaza nimic. El “gandeste” cu viscerele. Il toaca pe cel pe care i s-a pus pata. Daca-i dai o suta de lei, tace. :-$ . S-a uitat el pana noaptea in crucea…ma-sii! L’idiot du village’ !(ramane)

Ovidiu spunea...

Sa fie vorba de aceeasi carte? Pe de o parte este vorba despre "compunerea scolar-oligofrena a lui bobe". Pe de alta parte "câteva dintre cele mai extraordinare cărţi ale deceniului, între care „Cum mi-am petrecut vacanţa de vară" a lui T.O. Bobe - carte de primele trei locuri în top, după biata mea părere".

Poiana lui Mayuma spunea...

Eu sunt de parere ca filmul romanesc era net superior inainte de 89, sa luam doar cazul Danieliuc, care a scazut mult nivelul artistic dupa marea bataie de strada, cred ca Milos Forman spunea intr-un interviu ca filmrle lui dib Cehia erau mult mai bune pt ca se lupta cu cenzura, inexistenta la Hollywood. Pe Razvan Radulescu il stiu de la cenaclul Litere, din vremea cind ne citea prima versiune a povestirilor si a romanului sau, e un tip haios, putin cam cu nasul pe sus, uneori are o mutra de arici pogonici, adica are parul zburlit si ai senzatia ca se cearta cu tine dar aproape nimeni nu stie ca a facut si regie de opera, as vrea sa vad Traviata sau Aida montate de el. Habar nu am daca i-au folosit la ceva comentariile noastre critice din acei ani, poate ca nu, dar tin minte ca de cite ori citea lumea devenea atenta si ca de la bun inceput a existat o unanimitate in privinta valorii povestirilor sale, care era greu de atins intr-un cenaclu studentesc. Scenariile la care a lucrat sunt literare, adica partea de literaturizare se vede cu ochiul liber, unele nu prea mi-au placut, cum este cel pentru filmul Offset, mai haios mi s-a parut Niky si Flo, in care am recunoscut stilul lui din povestiri. Unele le-a scris in colaborare, cred ca este cazul cu Marfa si banii, Boogie, si or mai fi si alte exemple. Nu-mi aduc aminte toate filmele romanesti care mi-au placut dar sunt destule, Glissando, Proba de microfon, Operatiunea Monstrul, Actorul si salbaticii, Reconstituirea, Duminica la ora 9, Nunta de piatra, mult mai tare decit Nunta muta, o palida copie, Padurea spinzuratilor, Morometii, Adela, Stefan Luchian, ecranizarile lui Sergiu Nicolaescu, Enigma Otiliei, sau Ultima noapte de dragoste, seria cu detectivul celebru, Noiembrie, ultimul bal, iar dupa 89 Unde la soare e frig, Hotel de lux, E pericoloso sporgersi, Une ete inoubliable, Niki si Flo, A fost sau n-a fost, 432, Moartea domnului Lazarescu, si inca vreo citeva titluri pe care nu mi le amintesc. Despre politist, adjectiv am impresii bune din pacate Porumboiu facind filme cu buget redus, filmul se termina acolo unde trebuia sa inceapa din nou. Pentru ca la voi in Romania este ora 4 dimineata cind scriu acest comentariu va doresc Oiasuminasai!

Poiana lui Mayuma spunea...

Corigenda, primul film al lui Lucian Pintilie se numeste Duminica la ora sase, cred ca i-am shimbat titlul pentru ca eu nu-s asa matinal.

als spunea...

@ovidiu: cred k ati citat din cartarescu. se stie, insa, cit de generos este cartarescu cu prietenii - iar bobe i-a fost si student ;)
recunosc insa k n-am putut sa duc 'vacanta de vara' mai mult de 40 pag... suport 'stilu' acela de compunere scolara pret de o povestire eventual, dar sa citesc o carte de aproape 300 pag in acel 'stil' imi este peste poate!

@poiana lui mayuma: 'offset' (scris de razvan impreuna cu puiu ) e un film prost regizat de un neamt, danqart: better be forgotten :) la 'niki & flo' s-a lasat cu cearta, razvan & puiu criticind regia lui pintilie; cum n-am citit scenariul nu ma pot pronunta, iar filmul mi s-a parut so-so (cum i-am spus si lui pintilie - care crek nu se astepta la atita frankete ;) ).
'adela' mi-a placut, am si scris dspr (gratie lui l-am cunoscut pe regretatul veroiu, deja la paris ), in skimb 'glissando' mi s-a parut intotdeauna o kitschosenie monumentala...

isuciu spunea...

Ovidiu:
Nu cred ca poetul Ovidiu a fost exilat in Canada, la Toronto, unde se afla calculatorul cu IP ……. de la care ai facut interventia. O postare pe google a textului privitor la T.O. Bobe ne duce imediat la un articol scris de M. Cartarescu in Adevarul literar si artistic din 23 mar 2010.

isuciu spunea...

Poiana lui Mayuma:

Interesanta opinia ca "filmul romanesc era net superior inainte de 89". Exact asta ma intereseaza. Este asa sau nu ?

als spunea...

nu ;)

cum putea fi 'mai bun' un cinema al jumatatilor (sau kiar sferturilor ) de adevar?!
'truth is beauty' zicea - ink in sec. 19 - poetul (keats)...

isuciu spunea...

ALS:
s-ar pune o problema generala : aspectul artistic (estetic) este mai putin valoros daca adevarul este... nu gasesc cuvantul potrivit... sa zicem escamotat ? da, existau scene de dragoste in care baiatul se lauda in fata iubitei ca si-a depasit norma in productie... dar e curios faptul ca realizatorii filmelor din comunism nu ocoleau astfel de ineptii.nu cred ca le-ar fi pus pistolul in piept cineva pentru asta.

isuciu spunea...

vazusem un film chinezesc in care o tractorista isi saruta tractorul pentru ca ajunsese fruntasa la arat…

als spunea...

LOOOOL
asta da, 'insufletire'! :)

ps problema pe care o pui este mult prea importanta pt a fi expediata intr-un rasp grabit... ma mai gindesc & revin ;)

Liviu Drugă spunea...

@als nu e vorba de nemultumire si nici de suflat :) in noua supa a cinematografului romanesc, incercam doar sa inteleg de unde aceasta abordare minimalista a filmului. Nici vorba: succesul din strainatate al noilor regizori romani este incontestabil. Intrebarea e "de ce?" As zice si pentru ca ei vin dintr-un spatiu oarecum inchis occidentului. Moartea domnului Lazarescu, asa felie de viata cum e, sigur i-a impresionat pe straini. Pe mine nu... Sau, hai sa zicem, ca nu prea tare. Gustul meu n-a apreciat aici o poveste copiata perfect din realitate, o poveste pe care am mai auzit-o si pe care, in anumite aspecte, am trait-o. (sar peste electro-lentoarea filmarii) Din acelasi motiv, insa, am dat un excelent cu plus scenei cu dictionarul din Politist, adjectiv. Mi-a placut personajul pentru ca AR FI PUTUT reprezenta un sef din realitate. Discursul lui nu copiaza decat atitudinea unui politist sef, dar aduce, in acelasi timp, un ceva nou si - n.b.!- credibil. (daca nu ma insel, secventa apare si in trailer, incercand sa vanda astfel mai mult decat avea de oferit filmul!)

Pentru mine discutia e mai interesanta daca se pot compara motivatiile si intentiile artistice dinainte si dupa 90. Filmele astea noi vorbesc, evident, despre felul in care creatorii vad lumea in care traiesc si, in consecinta, ele sunt mai revelatoare decat orice alt studiu sau sondaj asupra prezentului asta bulibashit.

In alta ordine, dar in aceeasi directie: Cum mi-am petrecut vacanţa de vară T.O. Bobe este, pentru mine, electro-minimalista (am citit maximum 50-60 pag), in timp ce Teodosie cel mic - o opera rock. Eu prefer electro doar ca fundal in emisiuni tv. :P

Liviu Drugă spunea...

@isuciu scena dinaintea sarutului dintre tractorista si tractor a fost scoasa la montaj. In ea, tractorul ii multumea ei ca ii pune cel mai bun ulei. Motivul cenzurii: china nu avea decat un singur tip de ulei, deci "cel mai bun" la ei nu exista :))

als spunea...

LOOOOOL
f tare!

cum spuneam: idei & intrebari f pertinente, din pacate n-am timp acum sa comentez/raspund :(

@isuciu: 'ovidiu' = 'caligraf' alexandru? ;)
oricum, cartarescu spunea ce spunea in contextul in care NICIUNU dintre criticii convocati de catre 'al&a' nu pusese in top 5 'vacanta de vara'... era, deci, un fel de 'premiu de consolare' pt tob: in asemenea situatii, simti intotdeauna nevoia sa supralicitezi k sa faci pastila mai dulce :)

isuciu spunea...

Liviu Drugă :
Tare chestia cu uleiul de tractor ! :)) Si pe mine m-ar interesa "motivatiile si intentiile artistice dinainte si dupa 90" - cum bine zici.

isuciu spunea...

ALS:
Nu cred ca e caligrafu' pentru ca nimerea in moderare. Chiar nu stiu cine e si ma mira cum a intrat direct. Dar mai vedem !

ovidiu spunea...

Dle Suciu, ce importanta are ca sint din Toronto? :) Asa este, sint din Toronto, dar pare amuzanta replica dumneavoastra. Probabil ca o fi vreo setare, postul a stat la moderare ceva timp si apoi a aparut. :)

Dle Alex Leo Serban: nu sint "caligraful". :) M-a frapat oarecum diagnosticul/verdictul dumneavoastra legat de carte. Mi s-a parut ca e vorba de o atitudine pe care nu de mult o blamati. T.O. Bobe asociat cu cineva care nu va e tocmai "simpatic" si ii spulberati cartea. E posibil sa ma insel si sa fie asa cum spuneti: "recunosc insa k n-am putut sa duc ‘vacanta de vara’ mai mult de 40 pag… suport ‘stilu’ acela de compunere scolara pret de o povestire eventual, dar sa citesc o carte de aproape 300 pag in acel ‘stil’ imi este peste poate!" Dar daca este asa, ma intorc tot la una din replicile pe care le dadeati cuiva care reactiona oarecum asemanator fata de un film valoros: faptul ca nu ne place noua ceva e suficient pentru a-l "darima"? Cind putem avea siguranta ca e un lucru foarte slab si ca nu e vorba de subiectivitate si de propriile noastre limite?

isuciu spunea...

Ovidiu:
Domnule Ovidiu (Cerchez ?) sigur ca nu aveti nicio vina ca sunteti din Toronto. Mie mi-a placut jumatate din cartea lui Bobe. Cealalta jumatate a stricat tot. X_X

Poiana lui Mayuma spunea...

#als, De fapt am vazut Glissando prin clasa a opta, profesoara de latina ne-a spus ca sunt niste scene tari de tot, dar am constatat ca nu era nimic poate ca le-au cenzurat putin. Daca ma gindesc bine din aceea perioada am alti regizori care imi plac dar care nu sunt romani, Jiri Menzel, Milos Forman, vreo citiva rusi, Tarkovski, de care nici nu stiam pe la 14 ani, dar intre timp am mai evoluat...
#isuciu, Depinde de ceea ce cautam la un film, unii cred ca cinematograful este doar o forma de literatura plus imagini, ceea ce e fals. E o arta a sintezei intre sunet, imagine si miscare, imi amintesc citeva eseuri ale lui Walter Benjamin care chiar credea in dreptul noii arte de a servi drept mijloc de propaganda. Apropo de legatura dintre arta si literatura, in curind vor fi premierele citorva ecranizari, Caravana cinematografica, dupa povestirea lui Grosan, si Sunt o baba comunista, dupa romanul lui Dan Lungu. Iar discutia despre romanele lui Bobe si cel al lui Razvan Radulescu mi se pare inutila, Mircea Cartarescu nu-i in relatii prea bune cu Razvan din clipa in care acesta i-a parodiat o povestire, Ruletistul, cred ca s-a suparat degeaba pentru ca parodia este la fel de buna ca originalul. Dupa ce Bobe m-a injurat, ceea ce nu prea se face in lumea literara, sa injuri un critic si un fost coleg, probabil din cauza afacerii Luciat, prefer sa nu ma mai pronunt asupra creatiilor lui, asa ca nu voi mai scrie nimic niciodata despre Cum mi-am petrecut vacanta de vara. Dupa cum mi-am sters din computer toate textele despre Mircea Cartarescu caruia ii doresc multa inspiratie dar cu care voi merge pe trasee diferite.
Dar observ ca parerile sunt deja impartite, ca unii cititori se pronunta net in defavoarea cartii, care este mult mai valoroasa decit personajul care a scris-o. Dupa ce am fost amenintat cu bataia si injurat pentru delicte de opinie de fostii cenaclisti de la Litere pot spune ca regret nespus ca m-am dus la acel cenaclu, timp pierdut, nervi irositi. Daca as avea ocazia si as putea da timpul inapoi nici nu s-ar pune problema sa ma mai duc, m-as duce la Cinemateca sa vad filme romanesti.

als spunea...

@ovidiu/alexandru: nu, mie mi-a displacut 'vacanta de vara' (are un titlu mult prea lung & mi-e lene sa-l scriu... ) INAINTE de povestea cu terorista/colega lui bobe, deci nicio legatura.
in rest, nu reusiti sa ma razginditi pt k sint f sigur pe gusturile mele ;)

ps cit priveste analogia cu nu'sh ce film... pai depinde de film: dk persoana respectiva casca la bergman sau tarkovski e mult mai grav decit k eu am cascat la t.o. bobe; nu sint totusi din aceeasi liga & nu e bine sa amestecam caviarul cu mamaliga!

Ovidiu spunea...

@als: Nu incerc sa va faceti sa va razginditi, sint constient de dificultatea sarcinii! :)

Incerc doar sa inteleg. Sper ca ma veti ierta ca va tot citez (mi-am facut tema oarecum decent, s-ar zice. :) ).

Ati spus in vremuri apuse si in locuri rau famate, pare-se (:)): "eu zic asa: nu confunda ceea c nu-ti place (din motive atit d diverse k pot merge kiar pina la a avea o zi proasta!) cu valoarea in sine a acelui lucru. e ok sa nu-ti plak ceva (in fond, nu poate sa-ti plak TOT!); a spune/scrie k el e prost PT K nu ti-a placut e ceea c desparte un amator d un specialist… "

Sa inteleg ca sinteti un specialist doar referindu-ne la filme si nu cind vine vorba si de literatura? (Specialist cu gratia diletantului, parca ziceati. In caz ca va e nesuferit termenul de specialist.)

Ovidiu spunea...

Scuze pentru emoticon. Era doar un zimbet, pus in paranteze dadu nastere la altceva: un hohot.

isuciu spunea...

Ovidiu=Alexandru
Iata ca de data asta n-ai mai trecut de moderare. Dar ti-am dat drumul la comentarii fiindca nu contin injurii. Si ca sa VEDEM ce vrei...

als spunea...

@ovidiu/alexandru: domnule, imi displac profund cei care cauta pe diverse site-uri citate de-ale mele! imi rezerv dreptul de a NU fi de acord - intotdeauna - cu ceea ce am spus la un moment dat, ok? (= unele afirmatii sint pur strategice )

pt mine este suficient k un numar reprezentativ de critici prestigiosi - care nu au nominalizat, NICIUNUL, cartea cu care ne tot dati in cap! - mi-au confirmat verdictul k sa ma convinga k nu m-am inselat defel ;)

als spunea...

l.e. si oricum, ma consider mai cistigat k mi-am dat seama de putina valoare a cartii dupa doar 40 pag - ei, saracii, au fost nevoiti s-o citeask integral! :)

Ovidiu spunea...

Nu v-ati inselat defel... Probabil ca e vorba tot de niste afirmatii strategice. Iar chestia cu 40 de pagini e frumoasa, de un comic invigorator.

Nu doresc sa va fac cucuie, nicidecum. Totusi, un ultim citat: "Dimpotriva, cred ca T.O. Bobe a facut bine deviind naratiunea spre catastrofa, dinspre experimentul "accesibil" inspre cel "elitist", megalomanic si psihedelic: cu riscul de a ajunge mai greu la destinatari (cititorii comozi) si de a se izola intr-o zona a gratuitatii maniacale, acest exceptional roman-compunere castiga in complexitate." Dl Paul Cernat. Mai greseste si dumnealui, din cind in cind.

als spunea...

@ovidiu-alexandru: vad k va incapatinati sa aparati ac carte pina in pinzele (cusute cu ata alba ) albe! fie; faptul k demonstrati, prin aceasta, k aveti idei fixe - sau 'agende' de aparat - e problema dvs...
dar FAPTELE sint nitelus diferite: paul cernat si-a REVIZUIT parerea dspr ac carte, dupa cum a si declarat - & dupa cum o dovedeste kiar top 5-ul sau ;)

pina la urma, dspr ce vbim aici? k unora le-a placut 'romanul-experiment' (de clasa a 3-a)? sa fie sanatosi! nici eu n-am spus/scris k ar fi o catastrofa; doar k nu e 'de top'. nu e de 'raftul intii'. nu-l pot pune alaturi de 'teodosie...' - never, ever.
asta, dl meu, inseamna sa ai gust & fler - kiar si dupa 40 de pag.
ideal ar fi fost sa-mi dau seama dupa 4! :) )

isuciu spunea...

ALS :
O singura observatie: consider “Filantropica” peste “E pericoloso sporgersi ” pentru că are mai mult umor şi satiră socială şi este savuros. Altfel, toată intervenţia ta este o admirabila analiza a filmografiei romanesti, numai buna de inclus intr-o carte ! ^:)^

Liviu Drugă spunea...

ALS:
Eu cred despre mine ca nu sunt chiar un spectator de mall ;p (in care intru de 5 ori pe an) si, cu toate acestea, nu ma omor dupa FORMA acestor noi filme romanesti care au un fel - inteligent, recunosc - de a trisa "esteticeste" (si chiar ma gandeam sa scriu candva despre asta, dar necesita timp serios ca sa iasa ceva pe masura subiectului). Sunt, deci, fara intentii polemice sau ironice, unul dintre cei care nu fac surf pe noul val al filmelor romanesti. Il astept pe urmatorul! :)

In rest, de acord! :)
ISUCIU: si eu tot cu Filantropica peste E periculoso...

Liviu Drugă spunea...

ALS: P.S. Nu stiu ce inseamna si nici nu ii cunosc, dar imi place cum suna asta: "cinefilii puri & duri" :))

als spunea...

@liviu druga: nu este vba dspr nicio 'trisare' (la minimalisti), dimpotriva: aceasta estetik alege calea cea mai dificila pt a emotiona = adik nu recurge la obisnuitele 'siretlicuri' ale cinema-ului traditional: muzik (pt a sublinia momentele mai dramatice), montaj accelerat (pt 'dinamism'), gros-(sau prim)planuri (pt a emotiona) etc
sint, dk vrei, ekivalentele cinematografice ale unui stil fara 'figuri de stil', auster & sec (k la kafka), eventual si fara punctuatie (k la beckett - in 'cum este').
sentimentul de alienare & disconfort al multora, in fata acestor filme, este datorat faptului k nu recunosc 'reteta' = genul, procedeele 'cinematografice' etc

Liviu Drugă spunea...

@ALS: exact despre asta este vorba, in mintea mea, :) la minimalisti. au inlocuit o paradigma cu alta, aparent noua, dar care nu isi justifica mereu functia. Au inlocuit "emotionarea muzicala" cu o "intelectualizare a emotiei" - de aici, toti cei care s-au sufocat de metaforele din trecutele filme s-au entuziasmat in fata simplitatii duse la extrem. Au dat la o parte montajul alert si au "dinamizat" trairea printr-o exagerata nemiscare a camerei. C'mon nu orice cadru fix de 10 min (de exemplu) rezolva credibil o tensiune. Asa cum se triseaza prin muzica plangacioasa care dubleaza momentele dramatice, la fel se face si cu tacerea in timpul unei ciorbe. Nici o diferenta! Eu nu cred ca toti care au resimtit disconfortul in fata minimalismului noului val nu stiu de stilistica austera si neteda, a la kafka. In concluzie, despre asemenea tipuri de trisari zic eu: cand substanta lipseste, se aplica un ambalaj mai rar, mai impotriva curentului, mai de mic boutique, nagasibil prin supermarket, si cumparatorul cunoscator (nu neaparat snob) cade in admiratie "vai, ce chestie". Poate si eu exagerez aici, ca si altii, sustinandu-mi teoria, insa, in marea parte a lui, noul val va marca in istoria filmului romanesc, cred eu, mai ales o schimbare de retorica si atat. Cum am mai zis de multe ori, ma astept ca pe scheletul acestui stil (neinventat de romani!) sa se iveasca filme cu trairi mai dense, cu problematici mai complexe (poate si mai complicate, de ce nu?), cu relaxari si gaselnite de tip Roy Andersson, ca sa zic si un regizor care imi place in ale simplitatii.

als spunea...

@liviu druga: 'cand substanta lipseste, se aplica un ambalaj mai rar...' = haha, eu zic exact invers: cind e ATITA substanta (pt k povestile sint puternice), DC sa mai fie nevoie de 'infrumusetare', bibiluri, floricele 'stilistice'?? estetica minimalist/austera lasa SUBSTANTA la vedere, fara inflorituri :P
eu zic k povesti mai adevarate, mai directe, mai firesti & mai convingatoare NU s-au facut in cinema-ul ro de pina acum 10 ani...

ps altfel, de acord: am si scris undva k, fata de filmele 'isterice' & galagioase de imediat dupa 89, noul cinema a 'dat volumul la minimum'; crek acelasi lucru se poate spune si dspr partea vizuala: somptuozitatea (cam gaunoasa) a filmelor 'parabolice' - gen 'glissando' s.a. - a fost parasita in favoarea unui fel de 'arte povera' (care mie, personal, mi se pare mult mai rafinata!)